Sådan laver man en god SEO søgeordsanalyse

Keywords eller søgeord som vi siger på dansk, er en af de udtryk man hører oftest, når man læser eller hører om noget relateret til SEO, men søgeord er faktisk bare en lille dog væsentlig del af søgemaskineoptimering og noget som kan gavne ens SEO-arbejde markant.

En søgeordsanalyse skal ses som fundamentet i indholdsproduktion, hvis den er dårlig eller svag, så vil dit SEO-arbejde ligeledes blive påvirket og dine resultater vil oftest ikke være nær så gode, som hvis du havde lagt den rette mængde tid og energi i fra start.

Som SEO ekspert er en søgeordsanalyse let og noget der ikke tager særligt langt tid, en god søgeordsanalyse for en ny artikel eller landingsside vil typisk tag et sted mellem 10-30 minutter afhængig af emnet og konkurrencen i nichen.

Men hvad er en søgeordsanalyse egentlig og hvordan laver man en søgeordsanalyse som ikke bare er en analyse, men noget brugbart og resultatskabende for ens SEO-arbejde? Få svaret i denne artikel, samt nogle bonustips de færreste SEO-kyndige benytter sig af.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er en almen term indenfor online markedsføring da det ikke kun benyttes indenfor SEO, men også indenfor betalt annoncering på Google som vi kalder SEA (Search Engine Advertisement) eller SEM (Search Engine Marketing) samt andre markedsføringsmetoder.

Dog tager vi udgangspunkt i søgemaskineoptimering i denne artikel og vi tager som altid udgangspunkt i Google som næsten har monopol på søgemaskinemarkedet.

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse

Som jeg har nævnt tidligere i min SEO optimering guide, så er der rigtigt mange SEO-værktøjer som du kan drage nytte af, personligt er jeg en stor tilhænger og anvender af SEO-værktøjet Ahrefs, dette er dog et mere avanceret og ikke mindst dyrt SEO-værktøj at vælge, derfor anbefaler jeg hellere Morningscore som faktisk også er dansk-opfundet.

Hvorfor laver man en søgeordsanalyse?

Som jeg startede artiklen med at skrive, så er en søgeordsanalyse fundamentet i din indholdsproduktion, uden et godt fundament vil dit indhold og SEO-arbejde falde til jorden. En søgeordsanalyse er derfor meget vigtigt at udføre før man begynder med indholdsproduktion og ligeledes når man arbejder med teknisk SEO som URL-struktur, hvor der skal være en rød tråd mellem både indhold og URL-adresser.