Guide til “Registreret – endnu ikke indekseret”

Arbejder du med søgemaskineoptimering (SEO) på din hjemmeside, men oplever at Google ikke indeksere din hjemmeside eller en bestemt URL-adresse på din hjemmeside, så er du ikke alene. Der er for tiden mange som oplever lange ventetid fra Google hvad det gælder indeksering af nye hjemmesider og nyt indhold, derfor er mange i søgen efter nye SEO tips i 2022 der kan hjælpe med hurtigere indeksering.

Søgemaskinen Google er verdens største, det anslåes at mere end 95% af alle søgninger på tværs af alle søgemaskiner på nettet, udføres på søgemaskinen Google. Med så stor en markedsandel som Google har, har de også et enormt ansvar overfor deres brugere og derfor “opgraderes” og opdateres søgemaskinen flere tusinde gange om året, disse opdateringer i søgemaskinens funktionalitet og algoritme gør at blandt andet kravene til indeksering af en ny hjemmeside eller ny en URL-adresse kan blive strengere og det bliver dermed vanskeligere at få siderne indekseret.

I denne artikel vil vi se på problemet som mange på Facebook og andre medier har rapporteret med “Registreret – endnu ikke indekseret” oplever. Vi vil også se på hvordan man potentielt set kan løse det. Vi deler både informationen som Google selv har givet på den pågældende udfordring samt vores egne erfaringer som et digitalt markedsføringsbureau har med indekseringsproblemet.

Skal vi hjælpe med indeksering? – Kontakt os i dag

Før vi kaster os helt ud i guiden til indekseringsproblemet vil jeg anbefale SEO værktøjet Morningscore som har hjulpet vores virksomhed og kunder med at opnå højere placeringer på Google og øget vores mængde organisk trafik markant. Du kan prøve SEO-værktøjet gratis i 14 dage, herefter skal betaler du blot $65 USD/måned tilsvarende cirka 460 DKK/måned, sammenlignet med andre SEO-værktøjer som Ahrefs der koster fra $99 USD/måned, så er Morningscore altså et billigt og næsten lige så godt alternativ.

Prøv Morningscore gratis her

Forstå hvad “Registreret – endnu ikke indekseret” betyder

For at løse et problem eller udfordring, hvad end det er med hjemmeside udvikling eller indeksering på søgemaskiner, så er første trin og forstå hvad det er man har med at gøre og hvad det betyder. Google har skrevet mange artikler og guides til søgemaskineoptimering, da deres virksomhed er baseret på at levere det bedste resultat, så er de også nødsaget til at give markedsføringsbureauer som Fonvig Group og andre, redskaberne til at komme på Google.

Dette er en stor hjælp for dig som oplever indekseringsproblemer hvor siderne bliver mærket med “Registreret – endnu ikke indekseret”, da Google faktisk selv har skrevet om dette på deres support hjemmeside.

Desværre er svarene ikke altid at finde hos Google og det er også derfor mange efterspørger løsninger på problemet online, heriblandt på søgemaskinen Google (sjovt nok) og på sociale medier som Facebook, særligt i diskussionsgruppen “SEO nørder – den hårde kerne :)” kommer der jævnligt opslag omkring netop dette indekseringsproblem.

Sådan løser du indekseringsproblemet

Først vil vi se på hvordan Google selv mener at problemet skal løses, på deres support hjemmeside for webmasters (support.google.com) står indekseringsproblemet beskrevet på engelsk med “Discovered – currently not indexed” som oversat til Dansk er “Registreret – endnu ikke indekseret” og netop den udfordring vi snakker om i artiklen her. På deres support hjemmeside står der:

Discovered – currently not indexed: The page was found by Google, but not crawled yet. Typically, Google wanted to crawl the URL but this was expected to overload the site; therefore Google rescheduled the crawl. This is why the last crawl date is empty on the report.

I følge Google’s support, så betyder “registreret – endu ikke indekseret” at siden er fundet af Google men endnu ikke crawlet af Google Spider som crawler internettet for opdatering på eksisterende hjemmesider og finder nye hjemmesider til indeksering i søgeresultatet på Google. Google skriver også at normalvis ville Google Spider have crawlet URL-adressen, men dette forventedes at overbelaste hjemmesiden og crawlingen blev udsat, dermed er der ingen dato for sidste crawl, da den aldrig er blevet crawlet.

Udfra dette kan vi altså fastslå at Google har fundet siden, men Google Spider som ser igennem og beslutter om siden skal indekseres ikke har været inde på siden dermed blev siden aldrig indekseret.

FAQs – Ofte stillede spørgsmål

Hvad er Google bot/spider/crawler?

Google Bot, Spider og Crawler er flere begreber der alle dækker over det samme, nemlig Google User Agents, omtales også ofte som crawler og er processen hvor Google indlæser en bestemt URL-adresse eller flere og beslutter om den/de skal indekseret i søgeresultatet.