Hvordan kan ChatGPT bruges til SEO og er det egentlig en god ide?

Siden lanceringen af ChatGPT af OpenAI har AI (Artificial intelligence) aldrig været mere populært og omtalt, det nye og innovative værktøj der fungerer ved hjælp kunstig intelligens, forkortet KI på dansk og AI (Artificial Intelligence) på engelsk, er mildest talt fantastisk og er en øjenåbner for mange AI-skeptikere rundt om i verdenen.

Men hvad kan man bruge AI og ChatGPT til, udover at snyde til sin folkeskole- eller universitetseksamen? Og særligt, hvordan kan man bruge ChatGPT til at forbedre sine SEO-resultater, uden at bryde Googles retningslinjer og politikker.

Dette og meget mere vil jeg forsøge at dække i en denne og flere artikler, der omhandler AI, ChatGPT og søgemaskineoptimering.

ChatGPT og AI er store taleemner for tiden, både i Danmark og på verdensplan og også i SEO-branchen som er mit hjertebarn og levebrød, så derfor fandt jeg det oplagt at dele nogle af mine vurderinger, erfaringer og tips til brug af ChatGPT når man arbejder med søgemaskineoptimering.

Afslutningsvis i min introduktion vil jeg også nævne, at til trods for at jeg måske kan virke ganske streng og negativ rettet mod ChatGPT og AI-værktøjer, så er det ikke fordi jeg har noget personligt imod ny teknologi eller AI specifikt, men jeg ser rigtigt mange som tror de har fundet en smart metode for at ”snyde systemet” og i sidste ende, så snyder de faktisk bare sig selv. Så denne artikel er ment som en hjælpende hånd, i den forstand at jeg påpeger de fejl og mangler der kan opstå ved brug af AI og ChatGPT specifikt.

Jeg har personligt brugt kunstig intelligens i mit SEO-arbejde, siden før ChatGPT blev udgivet til offentligheden og har siden udgivelsen af ChatGPT 30.11.2022, selvfølgelig også testet dette værktøj ganske omfattende til både indholdsproduktion, kodning, teknisk SEO og andre SEO-relaterede opgaver.

Hvad Google siger om brug af ChatGPT til SEO

Googles retningslinjer, dokumentation og politikker er ganske omfattende, men der fremgår ikke noget specifikt om brug af ChatGPT, da Googles retningslinjer ofte er skrevet i et mere generelt format og går ikke i dybden med specifikke cases som eksempelvis ChatGPT og dens egenskaber. Men der er en del direkte- og indirekte retningslinjer og politikker hvad det angår brug af kunstig intelligens, dette kan du læse mere om her.

At forstå Googles syn på og tolkning af AI er essentielt, hvis du ønsker at benytte ChatGPT eller andre former for kunstig intelligens til indholdsproduktion eller andre SEO-opgaver, da du enklere kan undgå at komme i bad standing med Google.

Jeg har både fundet direkte og indirekte udmeldinger fra Google Search Central, hvad det angår brug af brug af AI-baseret værktøjer som ChatGPT til indholdsproduktion af SEO tekster og andet tekstbaseret indhold på hjemmesider, hvilket er:

  1. Helpful Content Update (indirekte)
  2. Google spampolicy (direkte)

Herunder vil jeg dele mine fund og tolkninger af hvad Google mener om brugen af ChatGPT og andre kunstige intelligenser til indholdsproduktion specifikt.

1. Helpful Content Update

Helpful Content Update var en Google opdatering der blev rullet ud i perioden 25.08.2022 – 09.09.2022, altid for ikke alt for længe siden. Opdateringen var ikke en “Core Update”, men blot 3 dage efter denne opdatering blev der annonceret en “Core Update” som efter sigende skulle være en opdatering der understøttede de værdier og parametre som blev defineret under udrulningen af Helpful Content Update.

I dokumentationen til Helpful Content Update som er at finde på Google Search Central står der en fin introduktionstekst som lyder:

Google Search is always working to better connect people to helpful information. To this end, we’re launching what we’re calling the “helpful content update” that’s part of a broader effort to ensure people see more original, helpful content written by people, for people, in search results. Below is more about the update and things creators should consider.

I dette citat som er taget fra introduktionsteksten til Helpful Content Update dokumentationssiden, står der at denne opdatering er en del af en bredere indsats der har til formål at sikre Googles brugere ser mere originalt, hjælpsomt indhold skrevet af mennesker, for mennesker.

Særligt det sidste som de skriver, nemlig ”indhold skrevet af mennesker, for mennesker” er værd at bide mærke i.

Det skal også siges at denne opdatering kommer kort tid før det populære AI-værktøj ChatGPT blev lanceret 30.11.2022.

Der findes tilfældigheder, også findes der markedsanalyser og strategier – og kender jeg Google ret, så er de blandt de virksomheder i verdenen som er mest på forkant, hvad det gælder ny teknologi – for hvis de først falder bagud, så risikere de at miste deres største indtægtskilde, nemlig deres brugere af søgemaskinen Google.

Der er derfor heller ingen tvivl om at Google havde set ChatGPT komme på lang afstand og at de længe før Helpful Content Update, havde i ærmet at implementere opdateringer som har til formål at prioritere indhold skrevet af mennesker, for mennesker – ikke maskiner.

Hvorvidt Google kan detektere autogeneret indhold som er blevet produceret af ChatGPT eller andre AI-værktøjer er en ting, dog skal man være opmærksom på at netop ChatGPT på nuværende tidspunkt arbejder på et digitalt vandmærke også kaldet for et kryptografisk vandmærke som gør det let for andre kunstige intelligenser (som Google) at se hvor indholdet kommer fra.

En anden ting er, at dine skrivevaner på dit eksisterende indhold vil differencerne sig fra det indhold du selv har skrevet og dette er der ingen tvivl om at Google kan identificere, så hvis du begynder med autogeneret indhold på din hjemmeside, så vil Google med stor sandsynlig lugte lunten.

Min vurdering: Jeg finder det særdeles pudsigt at Google skriver helt direkte ”indhold skrevet af mennesker, for mennesker” og det er ikke første gang jeg har set at Google har haft sådanne ”skjulte beskeder”, som senere hen har vist sig at blive en større og mere betydningsfuld ting. Samtidig så ser jeg også selv, at der er blevet lagt langt mere vægt på kvalitetsindhold som jeg selv har brugt meget tid og energi på, fremfor de SEO/affiliate-tekster jeg skriver i en fart, blot for at få mere trafik.

Værste tilfælde: Hvis Google en dag vælger at sige, at autogenreret indhold vil blive straffet, nedprioriteret eller på anden vis have en negativ effekt på SEO, så står man med hovedet i postkassen hvis man har brugt ChatGPT eller andre værktøjer til indholdsproduktion.

2. Google spampolicy

I Googles spampolitik; Spam policies for Google web search findes der et afsnit som hedder Spammy automatically-generated content  som omhandler netop brug af kunstig intelligens til indholdsproduktion. Mere specifikt omhandler afsnittet masseproduktion af tyndt, dårligt eller ubrugbart indhold, set i Googles øjne.

Screenshot af "Spammy automatically-generated content" i Spam policies for Google web search

Som man kan se af udklippet fra Google Search Essentials dokumentationen, så er der mange punkter som Google slår ned på, hvad det gælder autogeneret indhold ved brug af ChatGPT eller andre indholdsproduktionsværktøjer (som der for øvrigt findes mange af).

Men det er værd at bemærke at der ikke står et eneste sted i deres dokumentation, at indholdsproduktion ved brug eller hjælp af AI-værktøjer vil eller kan blive straffet.

Men målet med søgemaskineoptimering er trods alt ikke at undgå at blive straffet, men nå højt i søgeresultatet på Google og det er netop det jeg vil gå i dybden med her.

For selvom autogeneret indhold er ”lovligt” så at sige, i henhold til Googles retningslinjer og politikker, så er det ikke nødvendigvis altid en god ide. Nu tænker du sikkert, jamen hvorfor dog ikke det? Jo, det skal jeg fortælle dig, ved at fortælle dig om nogle af Googles seneste opdateringer samt nogle af de rangeringsfaktorer som Google bruger i deres algoritme.

Hvordan kan man bruge ChatGPT til søgemaskineoptimering?

ChatGPT kan bruges til søgemaskineoptimering på hundredvis af forskellige måder og kan være et særdeles nyttigt værktøj for en som arbejder med SEO.

Eksempler på hvordan ChatGPT kan bruges til SEO:

  1. Indholdsproduktion
  2. Søgeordsanalyse
  3. Schema markup
  4. Teknisk SEO
  5. Hastighedsoptimering

Og meget mere. Ja listen er lang og der er næsten ingen grænser for hvad ChatGPT og AI kan bruges til for at forbedre og optimere SEO.

Men selvom jeg lister op en række SEO-opgaver som ChatGPT kan bruges til, så er det langt fra min anbefaling, tværtimod. Brugen af ChatGPT og AI bør overvejes og vurderes kraftigt, før man kaster sig ud i det.

For værktøjer som ChatGPT er nemlig lige præcis det, værktøjer og bør hjælpe eller forbedre det arbejde du gør og mange kan blive opslugt i ny teknologi og ”WOW”-effekten over noget man ikke har set før, som eksempelvis ChatGPT og man kan let komme til at bruge mere tid på at skabe mindre, end man gjorde før, fordi man arbejder ustruktureret og uden en konkret målsætning med et nyt værktøj.

Men dette er selvfølgelig alt løs snak, så lad mig gå systematisk igennem hvorfor jeg ikke anbefaler ChatGPT til alle SEO-opgaver og hvilke anvendelsesmetoder du helt sikkert bør undgå. Jeg vil ikke forlænge artiklen med at gå i dybden med alle de punkter jeg har skrevet op, men vil tage nogle eksempler.

1. ChatGPT og indholdsproduktion

En oplagt anvendelsesmetode for ChatGPT i SEO-branchen er selvsagt indholdsproduktion, da ChatGPT genererer tekst som kan kopiers og limes ind på en hjemmeside og dermed bistå med en af de hårdeste SEO-discipliner og opgaver der er, nemlig indholdsproduktion.

Men som jeg tidligere har skrevet om i min artikel omkring SEO tekster og tekstforfattere som reklamere med ekspertise indenfor indholdsproduktion af SEO-kvalitet , som ofte er den halve sandhed, så er ChatGPT heller ikke altid et godt valg hvad det angår indholdsproduktion, tvært imod.

Indholdsproduktion er først og fremmest en af de vigtigste SEO-discipliner, samtidig som det er en af de vanskeligste der er, da indholdet både skal være originalt, hjælpsomt og samtidig opbygget med en vis struktur, i hvert fald hvis man ønsker at opnå fremhævede uddrag (featured snippets ) i søgeresultatet på Google.

ChatGPT kan bruges til indholdsproduktion så længe du ikke udelukkende benytter dig af autogenereret indhold og du samtidig udfører korrekturlæsning på det autogeneret indhold du skal bruge, så vel som du også selv bidrager med menneskeskrevet indhold, altså indhold du selv har skrevet helt uden brug af ChatGPT eller andre AI-værktøjer.

Årsagen til dette er blandt andet at der er høj risiko for tyndt og dårligt indhold, som er imod Google spampolitik som jeg tidligere skrev om.

Samtidig så vil jeg også refererer til Helpful Content Update som inkluderer ”indhold skrevet af mennesker, for mennesker”, hvilket uden tvivl har en værdi, da Google kan genkende dine skrivemetoder- og vaner, så vel som indholdet deraf bliver originalt og unikt, og hvis du lægger lidt ekstra kræfter i og sørger for indholdet samtidigt, er hjælpsomt for læseren, hvilket AI-indhold sjældent er, så kommer du langt længere med dit SEO-arbejde.

Min vurdering: Når man alligevel selv skal skrive noget af indholdet, så vel som man skal gøre korrekturlæsning på det autogenereret indhold man skal bruge, så er det ikke altid det kan betale sig at bruge ChatGPT eller andre værktøjer til indholdsproduktion. Min erfaring med indholdsproduktion og SEO er, at det indhold jeg selv skriver fra start til slut, altid rangerer bedre i søgeresultatet på Google og det gør mig samtidig også kontinuerligt bedre til at skrive nyt indhold, da jeg anskaffer mig mere læren om det givne emne jeg skriver om. Denne viden havde jeg mest sandsynligt aldrig tilnærmet mig, hvis jeg benyttet mig delvis eller helt af AI-indhold.

2. ChatGPT og søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er en omfattende undersøgelse af potentielle søgeord- og fraser man vil arbejde henimod at rangere højt på, i søgeresultatet på Google. En søgeordsanalyse er også en vigtigt SEO-disciplin at kunne mestre, hvis man ønsker at opnå gode resultater med søgemaskineoptimering.

Der er rigtigt mange forskellige tips og tricks til hvordan man selv laver en søgeordsanalyse og antallet af SEO-værktøjer som Ahrefs, Semrush og Moz, der kan udarbejde en søgeordsanalyse for dig, er ganske lang.

Men en god søgeordsanalyse kan ikke udarbejdes af et værktøj (endnu), og dette gør sig også gældende for det nye AI-værktøj ChatGPT.

Jeg vil ikke gå i dybden med hvad specifikt en god søgeordsanalyse er, da artiklen vil blive alt alt for lang, hvis jeg skulle gøre dette, men jeg kan hellere skrive hvorfor du ikke bør bruge ChatGPT til at udarbejde din søgeordsanalyse.

ChatGPT kan bruges til at lave en søgeordsanalyse af dårlig kvalitet, med det mener jeg at ChatGPT kan komme med forslag til søgeord- og fraser, samt almen information som er tilgængelig for alt og alle gennem enkle værktøjer som Googles Keyword Planner eller et andet SEO-værktøj med søgeordsfunktioner. ChatGPT fortæller ikke noget konkret som er brugbart for en søgeordsanalyse, og som vil komme frem i en god søgeordsanalyse og dermed er det ganske nyttesløst at bruge værktøjet til denne opgave.

Min vurdering: Man er langt bedre tjent med at udarbejde søgeordsanalyse ud af egen erfaring, ekspertise og delvist manuelt, da dette giver et langt bedre resultat. En god søgeordsanalyse er til dels fundamentet i SEO-indholdsproduktion og noget en robot, endnu ikke mestrer.

3. Schema markup

Schema markup som hører til struktureret data familien, er en SEO-disciplin som er særdeles undervurderet og som de færreste SEO-folk jeg har mødt, egentlig arbejder med, hvilket jeg syntes er synd, da jeg personligt har særdeles gode erfaringer med brug af schema markup og struktureret data til at opnå gode SEO-resultater.

Med det sagt, så er struktureret data og schema markup en af de SEO-opgaver som jeg har erfaret at ChatGPT kan være særdeles nyttigt til, samtidig som man undgår potentielle straf fra Google, da schema markup blot er mærkning af eksisterende indhold og dermed risikofrit.

ChatGPT kan bruges til at lave schema markup til en vis grad, det er ikke altid den klarer at skrive koden i henhold til de retningslinjer som står beskrevet på Schema.org og man bør derfor altid teste den kode som ChatGPT spytter ud, med værktøjer som Schema Markup Validator eller Rich Results Test , som begge er særdeles nyttige til at teste valide schema markups.

Min vurdering: Hvis man ikke har godt kendskab til struktureret data som schema markup, så kan ChatGPT være et nyttigt værktøj til både at lave schema markup så vel som at lære sig det, da ChatGPT er rigtigt god til at give understøttende og forklarende tekst, til det indhold som den spytter ud.

Opsummering

ChatGPT er et fantastisk værktøj og der er ingen tvivl om at det kan bruges til mange aspekter af søgemaskineoptimering, men foruden den rette SEO-ekspertise, så kan det hurtigt gå galt. Samtidigt så kender vi heller ikke til fremtiden og hvilke konsekvenser det kan have, at bruge AI-værktøjer som ChatGPT til indholdsproduktion, da Google har det med at ændre spillereglerne fuldstændig, fra den ene dag til den anden.

Google har også i en af deres seneste store opdateringer udmeldt, at de prioriterer indhold skrevet af mennesker, for mennesker og det kan derfor tænkes, at Google ønsker menneskeskrevet indhold og ikke autogeneret indhold fra AI-værktøjer som ChatGPT.

Afslutningsvis vil jeg dog sige, at hvis man føler sig på et SEO-ekspert niveau og har god forståelse for søgemaskineoptimering, så er der ingen hindrer for brug af ChatGPT til SEO, da man kender til de fleste vigtige faktorer og ved hvordan man kan undgå enhver potentiel risiko, både i dag og i fremtiden.